G99: Det sitter mellom øra!

Hjernen produserer tanker, også kalt indre dialog. Disse tankene produserer i sin tur følelser som igjen genererer en adferd. Mental trening handler om å øve seg i å styre tankene, slik at vi kan prestere best mulig.

Våre to «coacher» fra Plexusklinikken – Line Indseth og Manuela Hjelseth

Våre to «coacher» fra Plexusklinikken – Line Indseth og Manuela Hjelseth

Du styrer tankene dine selv, men – som i alt annet du ønsker å bli god i – tålmodighet og fokus er viktig når du skal starte med mental trening. Nordthug har også begynt en gang…

Mental trening handler mye om:

  • Visualisering  (se for deg konkurransesituasjoner)
  • Avspenning  (gir deg bedre konsentrasjon og kroppsbeherskelse)
  • Positive tanker (genererer positive følelser og derigjennom ønsket adferd)

60 000 bevisste og ubevisste tanker flyr gjennom hodet. 85% av tankene er negative (ubevisste/repeterende). Her er det forbedringspotensiale!

Mental trening handler ikke bare om noe du gjør i yoga-stilling eller i senga di. Mental trening kan like godt bedrives på trening, i kamp, på skolen og i sosiale settinger. Mental trening skal være ENKELT!


Hvordan blir du bedre til å tenke positive tanker?

Bruk et symbol (eller flere) som minner deg om å tenke positivt. Det kan være en skjermsparer, oppstartsbilde på mobilen, armbånd, maskot, tatovering etc.

Jobb bevisst fra morgenen av med en positiv indre dialog. Eks:

  • Dette blir en bra dag!
  • Jeg er heldig!
  • Jeg gleder meg til å lære!
  • Jeg er sterk og energisk!
  • Jeg er glad!
  • Jeg gleder meg til å treffe vennene mine!
  • YES – vi skal spille kamp i kveld!


TEST UT:

  • SMIL når du føler deg misfornøyd – det fungerer!
  • Stå stødig – strekk armene i været – se opp! (umulig å være negativ..;)

Det er viktig at den indre dialogen er positiv. Den påvirker hele deg! Positive tanker vil garantert gi deg en bedre dag!


LAGFOKUS

Det handler om å tørre og gjøre feil – sammen.G99 tommelopp
Feil = læring.
De som våger å feile, lærer mest og
blir best.

Gjennom gruppearbeidet har dere nå forpliktet dere til å gi hverandre konstruktive tilbakemeldinger i kamp og på trening. Dere skal oppmuntre den som misser.

Dere har foreslått flere positive tegn – bruk dem!

 

 

Så – hva kjennertegner et godt lag?

G99 hender

  • Viser interesse for det man gjør. Er forberedt, tilstede og fokusert.
  • Empati – Viser medfølelse – Tar vare på hverandre – Ser kameraten sin.
  • Lagfokus – Angriper utfordringen sammen!
  • Respekt – Gjensidig, uavhengig av hvor god man er.
  • Tar eierskap over trening/kamp (trene, ikke bli trent)
  • VI-følelsen dyrkes – gir slipp på EGO.


HUSK: Det handler ikke bare om å føle seg som et lag, men å oppføre seg/opptre som et!!.


hoiTES
T UT!

  • Si «Hei Oscar!» og søk øyekontakt (i stedet for et «mumle-hei» mens blikket er i bakken eller på noen andre..)
  • Håndhils! 

 

Dere ble mot slutten spurt om hva dere hadde lært. Dere svarte dette:

  1. Alltid være positiv
  2. At man lærer og utvikler seg ved å bevege seg ut av komfortsonen (ikke bare på fotballbanen)
  3. Hvordan en følelse «ser ut». Sitter hvor? Hvilken farge? Form?

Noe å tenke på til slutt:
Så lenge du ikke gir deg er du suksessfull. Nederlaget kommer først hvis du slutter å prøve!

Gutter – LYKKE TIL MED MENTAL TRENING!!

christian_håvardmillad_elvarmorten_joakim

 …og la disse bildene minne dere om at det kan lønne seg å tenke «ut av boksen» når ting ikke fungerer inni boksen… 🙂