JR: Reisebrev Kina dag 4-5: Smaken av Kina

I de tre siste dagene så har vi på godt og vondt fått smake hva Kina kan by på av smak, utfordringer og opplevelser.

DAG 4

Vi skulle jo egentlig til kystbyen Qinhuangdao på dag 4, men så ble vi stående fast i metrokø. I lang tid, bom fast. Så til tross for å reise kl 0730 om morgen til togstasjonen for å rekke et 0930 tog, så gikk det ikke. Så vi mistet toget og stokket om på hva vi gjorde.

Da ble det til at vi tok turen til Hutongene, så til Beijing Zoo. Der er hovedattraksjonen panda, noe vi ser Torkel er glad for her:

Torkel med en investering til vinteren

Ellers så merket vi at dyrenes velferd ikke akkurat står i høysetet. Trange bur, lite muligheter til å gjøre noe i de og mangler på vann slo oss som trist mtp dyrenes velferd.

Så ferden gikk videre til en restaurant og så hjem til leilighetene. For gutta merker varmen godt og tok en tidlig kveld. Det er frem til i skrivende stund alltid over 30 varmegrader.

En, av mange, pust i skyggen.

DAG 5:

Klok av skade i går, så forsøker vi på nytt å reise ut mot havet! Så vi står opp 0630, reiser 0700 og denne gang får vi til å rekke frem til stasjonen og toget. Men bare så vidt!

Heldigvis har vi sovekupe, så gutta slukker raskt når vi innlosjer oss på toget og har 3 timer i forholdsvis gode senger foran oss.

Slitne hoder og kropper på vei til Qinhuangdao

Når vi er fremme, så tar vi en kjapp lokal matbit, for så å nærmest spurte ut i havet. Her var det vind, fin temperatur og muligheter for en rolig dag! Det benyttes, og vi fikk også spontan fotballkamp på stranda med noen lokale innbyggere. Slike ting er sånt man husker lenge!

Nå er det avreise til den mer lokale delen av reisen. «Landsbyen» Zhuozhou, der vi skal være tett innpå den kinesiske landsbygda. En oppdatering på dette vil komme lørdag morgen kinesisk tid.