Jr Bredde: Varm velkomst i Rwanda

Det ble en lang (flere) dagers ferd mot reisemålet. Allikevel er alt glemt når vi kom fram og ble tatt imot med juice, smil og klemmer! Dette er fortellingen om våre første dager i Rwanda:

Det tok totalt 26 timer å komme frem, selv om det egentlig skulle ta 17. Gutta taklet på godt vis en saftig forsinkelse i Etiopia, såpass til at enkelte vurderte å ta turen inn til Addis Abeba. Men det ble med tanken.

ikke lett å ta gruppebilde 😛

Når vi først ankommer Rwanda og hovedstaden Kigali, så ble alt glemt, trøttheten forsvant og blikkene flakket i alle retninger. Balita sto klar med buss og sjåfør, og første stopp var hotellet. En kjapp innsjekk, så ut på en halv dags byferd!

Ut i naturen….Akagera nasjonalpark!

Dag 2 startet grytidlig, vi snakker opp kl 0430. Alle klarte det og vi dro 3 timer østover i retning Akagera. En nasjonalpark med alle de «fem store». Løve, leopard, neshorn, elefant og Buffalo.

Dyr både på høyre og venstre side

Vi bruker 6-7 timer i parken, og ser to av fem. Noen skal ha det til at vi så elefanter, men sist jeg sjekket er de større enn zebraer og har ikke striper. For ordens skyld, vi vet vi så:

Løve og Buffalo.

Dog fikk vi oppleve å stoppe i midten av ingensteds, da en annen bil sto fast. Alle gutta ut for å dytte de ut av gjørma. Heldigvis så kom ingen løver eller annet sultent vesen. Vi kom oss etter hvert også hjem. Vi avslutta kvelden på en takterrase der vi spiste et solid måltid.

Ut å dytte

En smak av det vonde

På dag 3 så kom vi litt sent i gang. Første tilfelle av dårlig mage hadde meldt seg, så vi fikk et (ufrivillig) innsyn i rwandisk helsevesen. Noen timer senere, med noe medisin, så er alle klare for tur innom et museum for folkemordet i 1994. Her kunne vi kun ta bilder fra taket, så det er det dere får servert her:

På toppen av Kigali

Så gikk ferden vestover i ca 4 timer og vi ankom grensebyen til Kongo, Gisenyi for litt over 2 timer siden.
Nå er to dager unnagjort, og i morgen venter første dag med frivillig arbeid. I samarbeid med vårt vennskapslag Juatoto